محققان در یک مطالعه جدید دریافتند که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است پس از دریافت دوز تقویت کننده ی واکسن COVID-19 با افزایش قند خون مواجه شوند. اگرچه معمولاً خفیف است، اما برای تعداد کمی از افراد ممکن است شدید باشد. بنابراین، بر اساس مطالعه منتشر شده درDiabetes Research and Clinical Practice، نظارت دقیق بر سطح قند خون پس از واکسیناسیون کووید-19 در بیماران دیابتی نوع 1 توصیه می شود، زیرا ممکن است چند روز پس از دریافت دوز تقویتی واکسن کووید-19، سطح قند خون بالا را تجربه کنند.

در بیماران با سابقه دیابت نوع 1(T1D)، التهاب باعث افزایش قند خون می شود. واکسن ها باعث پاسخ ایمنی حاد می شوند و واکسن های بوستر یا تقویت کننده پاسخ های ایمنی قوی تری ایجاد می کنند.

نیاز به داده های بیشتری برای درک اثرات واکسن ها بر کنترل قند خون و نیاز به انسولین در روزهای بلافاصله پس از واکسیناسیون وجود دارد. در مطالعه ی حاضر، محققان تغییرات در کنترل قند خون و استفاده از انسولین را بلافاصله قبل و بعد از واکسن تقویت کننده کووید-19 در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 بررسی کردند.

در این مطالعه، شرکت کنندگان به مدت ده روز از مانیتورهای سنجش مداوم قند خونDexcom G6 Pro  استفاده کردند. پس از یک دوره ی پایه، واکسن تقویت کننده COVID-19 برای شرکت کنندگان تجویز شد و پس از آن شاخص های گلایسمی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج کلیدی مطالعه عبارتند از:

· بیست و یک شرکت کننده ثبت نام کردند.

· دوز تقویت کننده Moderna و Pfizer-BioNTech به ترتیب برای 38% و 62% افراد تزریق شد.

· در مقایسه با مقدار پایه(قبل از تزریق واکسن)، میانگین قند خون در روز دوم و سوم پس از واکسیناسیون، به ترتیب به 47.0±172.8میلی گرم در دسی لیترو 45.0 ±173.1میلی گرم در دسی لیتر افزایش یافت.

· در روز دوم پس از ترزق دوز تقویتی، مقاومت به انسولین افزایش یافت.

· هیچ تفاوتی در نتایج مذکور در بین دو واکسن بوستر مدرنا و فایزر- بیونتک در این مطالعه، وجود نداشت.

آنها گفتند: مطالعه ما نشان داد که افراد مبتلا به T1D پس از دریافت دوز بوستر واکسن COVID-19، افزایش قند خون خفیف گذرایی را تجربه می کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/covid-19-booster-vaccination-linked-to-temporary-rise-of-blood-sugar-levels-among-type-1-diabetes-patients-117686